مریم کشاورزیان

مشتاقم تا خدا از طریق من بیافریند

نوشتن و 20 کاربرد آن

نوشتن مهارتی برای ارتقا توسعه فردی است.

چرا باید نوشتن را به عنوان یک مهارت اصلی در زندگی در نظر گرفت و به آن توجه داشت؟ در این مقاله، با بیست مورد از کاربردهای نوشتن آشنا می‌شوید.

ترسیم هدف

بنویس تا اتفاق بیفتد، قطعا اسم این کتاب را شنیدید. اما منظور من بیشتر تهیه یک سند و یا یک برنامه و الگوست. ایده‌ها و آرزوهای خود را بنویسید و به صورت روزانه دنبال کنید. برنامه‌ها و مشکلات پیش رو و راه‌ حل‌ها را بنویسید. این برنامه را مبنای زندگی روزمره خود قرار دهید.

کاهش استرس

اگر قرار است یک سخنرانی بدهید و یا ارائه مقاله و پایان­‌نامه دارید، قطعا با استرس زیادی مواجه خواهید شد. علت این استرس، ترس از اتفاق‌های پیش­‌بینی نشده و یا فراموش کردن مطلب مورد نظرتان است.

جزئیات کامل اتفاق‌هایی که ممکن است پیش بیاید و ارائه راهکار مقابله با آن را بنویسید. بر روی کاغذ ترتیب مباحث و جزئیات را بنویسید. با این کار، ذهن برای شرایط مختلف آماده‌تر عمل می‌کند و در نتیجه استرس کاهش می‌یابد.

گزارش شبانه

نوشتن یک برنامه وقتی فایده دارد که هر روز آن را بررسی کنید. خودتان را زیر ذره‌­بین بگذارید. برای این کار کافیست در ساعات پایانی شب بصورت مختصر کارهایی که در طول روز انجام دادید را بنویسید. با یادداشت عملکرد روزانه به درصد بهره‌وری خود، خواهید رسید. در حقیقت گزارش شبانه، یک کارنامه از عملکرد روزانه شماست. هر چه عملکرد شما بهتر بود به خود نمره بهتری دهید. به این شکل انرژی بیشتری برای ادامه مسیر خواهید داشت.

بهبود عملکرد

اگر قرار است مهمانی بدهید و یا سفر بروید، داشتن یک برنامه‌­ریزی خوب باعث افزایش کارایی شما می‌شود. از مزایای نوشتن برنامه کاری، سبد خرید و کارهایی که باید انجام دهید و تعیین روز و ساعت برای هر بخش، جلوگیری از فشار کاری و فراموشی ریزه­‌کاری‌هاست. اشتباهات و ایرادهای برنامه‌تان را یادداشت کنید تا در موارد بعدی بهتر عمل کنید.

افزایش توان یادگیری

اگر در حفظ و یادگیری مطلب درسی و یا مقاله علمی مشکل دارید با کمک نوشتن و دسته بندی مطالب، مشکل تا حد زیادی قابل حل خواهد بود.

کافیست مطلب مورد نظر را یکبار با دقت بخوانید.سپس خلاصه آن را بلافاصله روی کاغذ بنویسید. با تکرار این کار، بهره از حافظه دیداری و شنیداری به صورت همزمان، یادگیری راحت‌تر می‌شود.همچنین با نوشتن مطالب، مانع حواس پرتی می‌شوید. اگر در خلاصه کردن مطلب مورد نظر مشکل دارید، رونویسی کنید.

درست کردن مرجع‌های شخصی

با نوشتن خلاصه کتاب، مقاله و نکات مفید یک سخنرانی، علاوه بر کمک به یادگیری یک مرجع شخصی خلاصه و مفید، و قابل دسترس برای خود خواهید ساخت.

کشف علت اختلافات

بسیار پیش آمده که پس از یک گفتگوی تنش‌زا با یک نفر از این‌که نتوانستید حرف خود را بزنید، به شدت عصبانی شدید. در این شرایط بجای این­که با خودخوری، آتش خشم و ناراحتی خود را برافروخته تر کنید، به کاغذ و قلم پناه ببرید. در طول نوشتن این فرصت را دارید که علاوه بر زیر ذره­‌بین گذاشتن طرف مقابل، رفتار خود را هم مرور کنید.

با نوشتن جزئیات، نقص‌های یک ارتباط موثر را پیدا می‌کنید و در رابطه‌­های بعدی پاسخ مناسب‌تری از خود نشان خواهید داد.

بخاری پاک کنی

اگر گاهی علت غم و ناراحتی لحظه‌­ای خود را نمی­‌توانید کشف کنید به بخاری پاک­‌کنی ذهنی که نوعی مهندسی معکوس بر روی ذهن، نیازمندید.

کاغذ و قلم بردارید. حوادث را زیر رو رو کنید. ناراحتی و رنجش‌ها را کشف کنید. اگر خواستید می­‌توانید گریه هم بکنید. با این کار تخلیه ذهنی انجام می‌­دهید. عقده­‌هایی که می­‌روند تا در گوشه ای از ذهن بمانند و سیگنال‌های غم و رنج را برای اختلال کار مفید مغز به راه بیندازند را پیدا کرده و مسیر را به سمت تخلیه پیش می‌برید.

بهترین کمک برای رفع مشکلات روحی فقط از عهده شما برمی‌آید. شاه کلید این توانایی، نوشتن است.

تاریخ‌­نگاری

نوشتن خاطرات روزمره، یکی از جذاب‌­ترین مدل‌های نوشتن است. با نوشتن خاطرات و ثبت اتفاق‌های خوب و بد درحقیقت یک کتاب تاریخ شخصی بسازید. همیشه اولین­‌ها و مهم­ترین‌­ها علیرغم مهم بودنشان در ذهن باقی نمی­‌مانند.

شراکت در غم و شادی

آیا تا به­ حال به این مسئله فکر کردید که با کسب مهارت نوشتن می‌توان روابط دوستانه و یا اجتماعی را بهبود و یا توسعه دهید؟  کافیست نوشتن متن تبریک تولد و یا موفقیت و یا ابراز تاسف از یک اتفاق ناخوشایند و ارسال آن به دوستان و یا نزدیکان را فراموش نکنید. با این کار ضمن تقدیم یک هدیه معنوی به اطرافیان، برقراری یک ارتباط موثر رقم زدید. حتما برای خودتان هم پیش آمده که با دریافت پیامک تبریک تولد از دوستی که انتظارش را نداشتید، انرژی فوق‌­العاده­‌ای دریافت کردید.

اطلاع‌­رسانی

اگر کالا یا خدماتی را دریافت کردید که از شرایط و یا کیفیت مناسبی برخوردار نیست. با نوشتن جزئیات و نقص‌های موجود و قرار دادن آن در یک رسانه، دیگران را در انتخاب درست کالا و یا خدمات یاری کنید. با این کار جلوی ضرر به دیگران را خواهید گرفت. حتی این امکان وجود دارد که با گزارش ساده شما، مراجع ذیصلاح به مسئله پرداخته و با رفع آن ، از هدر رفت منابع مالی و جانی جلوگیری به عمل آورند. فایده این کار مسئولیت‌پذیر شدن است.

ابراز احساسات

از ابراز احساسات به پدر، مادر، فرزند، همسر و یا هر عزیز خود خجالت می‌کشید؟ خیلی ساده، با نوشتن احساس و محبت قلبی در قالب یک جمله و یا متن خوب، و ارسال آن به کمک رسانه‌های اجتماعی که این روزها در دسترس همگان است، شادمانی را به عزیزان خود هدیه بدهید.

انتخاب درست

گاهی بین دو انتخاب قرار می­‌گیرید. با کمک نوشتن، از بالا و پایین کردن مطالب و به نتیجه نرسیدن رها خواهید شد. موقع نوشتن، مزیت­‌های هر انتخاب را روی کاغذ نوشته و بر حسب اهمیت به آن امتیاز بدهید. امتیاز دهی کمک بسیار ارزشمندی را در انتخاب مسیر درست به شما خواهد داد. در زمان نوشتن، به نکات ریز بیشتری پی می‌برید.

کسب آگاهی

اگر در بیان خیلی از موضوعات و مسائل به دیگران ناتوان هستید، با نگارش روزانه، نقطه ضعف‌های خود را خواهید شناخت. مطالعه کتاب‌های مناسب، اعتماد به نفس و بهبود فن بیان شما را بهیود می‌دهد.

کسب مهارت

اتفاقات ساده و پیش ­پا افتاده را بنویسید تا مهارت انشاء نویسی و نامه‌نگاری شما به حد قابل قبولی برسد. همچنین به وضوح در سبک گفتار و رفتار خود شاهد تغییر خواهید بود.

کسب درآمد

با افزایش مهارت نویسندگی و آشنایی با اصول نوشتن کسب درآمد کنید. تولید محتوا، تبلیغ­‌نویسی، نوشتن کتاب، مقاله، یادداشت و یا گزارش از جمله بخش‌هایی است که می‌توانید در آن فعالیت درآمدزا داشته باشید.

لازم به ذکر است برای موفقیت در این زمینه داشتن خلاقیت و تسلط به اصول نگارشی را نباید فراموش کن.

شکرگزاری

هر روز چند مورد از نعمت‌هایی که در اختیار دارید و در اثر روزمرگی، به چشم نمی‌­آیند را انتخاب کنید و در مورد آن بنویسید. یکی از مدلهای شکرگزاری، حذف یک نعمت از زندگی و تصور زندگی بدون آن است.قطعا بعد از نوشتن دشواری­‌های زندگی بدون این نعمت، از داشتن آن حس بهتری خواهید داشت.

بهبود عملکرد مغز در شرایط بحرانی

با نوشتن رشته­‌ها و پل‌های مغزی را تقویت کنید. شما با ثبت اتفاق‌ها و پیشامدها و تجربه‌های خود روند انتقال پیام‌ و فرمان­‌های راهبردی را سرعت می‌دهید. در نتیجه واکنش مغز نسبت به اتفاقات مختلف سریع‌تر شده و پاسخ شما در موقعیت‌­های اجتماعی بهتر می‌شود.

با ثبت رویدادی که در گذشته رخ داده به همراه نحوه برخورد و نتیجه، آن را در ذهن ثبت می‌کنید. بطور مثال اگر برخورد غیر منطقی در یک نزاع را با نوشتن ثبت کرده باشید، شاید سبب شود در رویدادهای بعدی عاقلانه‌تر رفتار کنید.

تحمل لحظه­­‌های انتظار

در مطب دکتر، کار اداری و یا پست­‌های نگهبانی، انتظار را با نوشتن تحمل کنید. فقط به پیرامون خود نگاه کنید و آنچه اتفاق می‌­افتد از حرکت آدم‌­ها تا صدای پیج و طبیعت بیرون را با تصویرسازی و شاخ و برگ دادن به آن بنویسید. با این کار از ثانیه شماری دست برداشته و ذهن را به سمت  دیگر منحرف می‌کنید و کمتر عذاب خواهید کشید.

سفرنامه

هر چقدر مسافرت شما دلچسب و جذاب باشد، ذهن شما، فقط قدرت ثبت بخش‌های جزئی از یک سفر خاص را به شما خواهد داد.

با ثبت جزئیات یک سفر تجربه­‌ها و خاطرات خوب را ثبت می‌کنید در ضمن یک سفرنامه که راهنمای خوبی برای دیگران است و قابل انتشار آن در رسانه‌­هاست خواهید داشت.

حالا که با قدرت جادویی نوشتن آشنا شدید، دست به کار شوید. یک موضوع را انتخاب کنید و به مرور از شگفتی‌های نوشتن بهره‌مند شوید.


 [ezr1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *