به خاطر نظر و بازخوردی که به مدل و سبک کارش دادم خیلی از دست من ناراحت شد. به قدری که حاضر نشد در مهمانی دورهمی شرکت کند. چرا؟ شاید دلیل مهم اغلب واکنشهای منفی به نظرات و انتقادها، عدم درک درست مفهوم بازخورد است.
دانستن چگونگی ارائه بازخوردي واضح، دقیق و قابل مشاهده، ازمهارتهاي ضروري براي برقراري ارتباط مؤثر در محیط زندگی و کار است. به این نکته مهم و اساسی توجه ویژه باید داشت. در این مقاله به صورت اختصار به نحوه ارائه بازخورد و پذیرش نقد پرداختیم.
چند سوال:
1- آیا شخص از شما نظر یا بازخوردی خواسته؟
2- نحوه ارائه انتقاد شما چطور بوده است؟
3- چگونه از نظر دادن دیگران بهره ببریم؟
نکته اول
به چه کسی بازخورد بدهیم؟
به چه کسی بازخورد دهیم. ارائه بازخورد به اطرافیان در صورتی که شناخت کافی از حالات و روحیات آنها داریم کار ما را در ارائه نظر راحتتر میکند. اما در صورتی که شناختی از طرف مقابل نداریم بهتراست دامنه نظر و انتقاد خودمان را محدود به زمانی کنیم که از ما نظر خواسته میشود. در آن زمان هم با توجه به تکنیکها و روشهایی که در ادامه به آن میپردازیم، نظر دهیم. بهتر است بازخورد ما کاملا دوستانه و غیر مغرضانه باشد تا علاوه بر ایجاد ارتباط موثر به انجام هدفی مثبت در دیگران کمک کرده باشیم.
نکته دوم
چگونه بازخورد دهیم؟
ارائه بازخورد بیطرفانه و ملموس (قابل مشاهده) یکی از سختترین بخشهاي تمرین براي ارتباط مؤثر است. بازخورد دادن به دیگران کار سادهاي نیست. میترسیم کسی را برنجانیم، قصدمان پیشگیري از بروز درگیريهاست اما نمیدانیم چطور آن را انجام دهیم. خیلی مواقع از نظر هیجانی آماده نیستیم یا پیشفرضهايمان مانع درک درست واقعیت میشوند.
یکی از روشهاي بسیار مؤثر در ارائه بازخورد صریح و روشن استفاده از مدل (SBI) «موقعیت، رفتار، اثر»است.
موقعیت
ابتدا زمینه را آماده میکنیم. از خودمان بپرسیم چه اتفاقی، کجا و چه وقت افتاده است.
رفتار
رفتار را توضیح میدهیم. این سختترین بخش کار است، زیرا باید پیش فرضهايمان را بررسی کنیم.
«تو بیادبانه رفتار کردي» به مخاطب باید طوري توضیح دهیم که قابل مشاهده باشد. زیرا بیادب دانستن فرد برداشتی شخصی است. «تو حرف مرا قطع کردي» به جاي جمله قبلی، رفتاري است که همه میتوانستند ببینند و قابل مشاهده بوده است.
اثر
براي بازخورد نتایج رفتار باید از عباراتی استفاده کنیم که اول شخص باشند. تا مخاطب بفهمد که این گفته ها از جانب خودمان است .
بعد از آن باید به گفتوگو ادامه دهیم. از آنها سؤال کنیم و با توجه به پاسخهايشان از موضوعِ بهتر مطلع میشویم. بپرسیم:
- نظرتان چیست؟
- برای شما چه اتفاقی افتاده؟
- چه چیزي از این موضوع فهمیدید؟
- چه برنامهاي براي بهبود شرایط در آینده دارید؟
مثال اول
توي جلسه دیروز وقتی داشتید ارائه میدادین (موقعیت) متأسفانه درباره دو تا از اسلایدها یه کم نامطمئن حرف میزدین و محاسبات فروشتون اشتباه در اومد.(رفتار) راستش تا حدودي خجالت کشیدم، چون همه اعضاي هیئت مدیره توي جلسه حضور داشتند. نگرانم این مسئله روي اعتبار و خوش نامی تیممون تأثیر منفی بذاره (اثر)
مثال دوم
جلسه امروز عصرمون با مشتریان خیلی عالی بود. جلسه درست به موقع برگزار شد. همه بروشورهامرتب بودید. (موقعیت)
تحقیقات را درست انجام دادید. به همه سؤالات مشتریان پاسخ دادین. (رفتار) من بهتون افتخار میکنم و با اعتماد به نفس میگم که با این کار فوقالعاده ، سازمان ما میتونه تو موقعیت ویژهاي قرار بگیره. میتونم ببینم که به همه اهدافمون میرسیم و از همه به خاطر اینکه سخت کار کردن، تشکر میکنم (اثر)
نکته سوم
چگونه مهارت انتقادپذیري و تواناییمان رابراي جذب بازخوردها بهبود بخشیم؟
نحوه ارائه بازخوردها، ابتدا بر واکنشی که نشان میدهیم و سپس نحوه برقراري ارتباط مؤثر با دیگران تأثیر میگذارد.
گفتن اینکه باید انتقادها را بپذیریم به نظر ساده میآید. اما انجام دادنش خیلی راحت نیست. ما انسان هستیم و طبیعت ما ایجاب میکند که گاهی آسیبپذیر باشیم.
هنگامیکه به دلیل رویدادهاي زندگی پریشان میشویم یا وقتی که در محیط کار احساس فشار میکنیم، با کوچکترین انتقاد منفی حالت تدافعی میگیریم. به همین دلیل، نحوه دریافت بازخورد بسیار مهم است.
روش کلی کار این است که تمرین کنیم موارد سودمند را از انتقادها بیرون بکشیم و از آنها یاد بگیریم. از سوي دیگر، باید از بخشهایی که سازنده نیستند خلاص شویم و دیگر به آنها فکر نکنیم.
نکته چهارم
راهکارهایی برای بهرهبرداری بهتر از بازخوردها
- شناخت، درک کردن و مدیریت واکنشها و نیز هر آنچه که به ما انگیزه میدهد.
- در نظر گرفتن پیام بازخوردها بدون توجه به اینکه چه کسی آن را ارائه داده است.
- انتقاد را بعنوان یک مشاوره در نظر بگیریم و نه قضاوت و برداشت شخصی
- تفکیک بازخورد به بخشهاي کوچکتر و قابل فهمتر ( فقط براي یک موضوع خاص)
- هروقت نظر میخواهیم، فقط و فقط باید درباره یک موضوع خاص سؤال کنیم و این موضوع نباید کلی باشد.
- روشهاي پیشنهادشده در نظرات را به شکل مرحله به مرحله و با گامهاي کوچک بیازماییم.(نباید بلافاصله براي اجراي کامل هر پیشنهادي که به ما میدهند شیرجه بزنیم)
بازخوردها میتوانند درسهاي زیادي به ما بیاموزند و در پیشرفت و توسعه فردی نقش مهمی داشته باشند.